Slapeloosheid

Slapeloosheid komt meer voor dan je denkt. Er gaan per dag vele doosjes slaappillen over de toonbank.  Belangrijk om te weten is dat slapeloosheid vaak veroorzaakt wordt door een disbalans in je hormoonhuishouding. Er is meestal een tekort aan het hormoon progesteron en aan de neurotransmitter serotonine. In de ochtend produceer je serotonine, een goed ontbijt is van belang. Een ontbijtje van haver, kwark, walnoten, pompoenpitten, ananas en banaan. doet wonderen. Geen tijd, neem dan een volkorenboterham met honing. Simpel, maar het werkt wel.

Slaappil!

Bijwerking slaappil.

Deze verlaagt de opname van de hormoonachtige stof melatonine.

Bananen kunnen slaapstoornissen genezen en snurken verminderen.

Eerste Hulp

Drink dus een bananensmoothie voor het slapen gaan.

 

 

Bijsluiter

Te kort; Bij slaapklachten is er sprake van een tekort aan de vitaminen B3, B6, B11, B12, biotine, choline* en inositol*, en de mineralen calcium, magnesium en zink.

Voeding; Vooral asperges, kapucijners, kikkererwten, linzen, spinazie, spruiten, tomaten, avocado, boekweit, haver, banaan, grapefruit, dadels, vijgen, eieren, kalkoen, zalm, cashew-, walnoten, pompoen- en zonnebloempitten, bieslook, knoflook en gember bevatten deze vitamines en mineralen.

Beperken; alcohol, cafeïne en geraffineerde voeding.

Vermijden; aspirine, slaappillen, valium en antidepressiva. Deze medicijnen verlagen de opname van de hormoonachtige stof melatonine.

* Choline en inositol wordt door het lichaam zelf aangemaakt met behulp van de vitamine B11 en B12.

 

 

 

TIP!

Melatonine zorgt  ervoor dat je in slaap komt en goed kan doorslapen.

Melatonine wordt uit de neurotransmitter serotonine gemaakt in onze darmen en hersenen. Maar ook 10 minuten met gesloten ogen in de zon ( zonder bril en lenzen) of 10 minuten de zon op de rug laten schijnen verhoogt de aanmaak van het melatoninegehalte aanzienlijk. Voordeel; je bouwt op deze manier ook vitamine D op ( geen zonnebrandcreme gebruiken ).

 

Vitamine C

Eet 1 á 2 uur voordat je gaat slapen geen fruit meer. Vitamine C stimuleert het wakker blijven. Daarintegen als je 's-avonds gaat sporten of moet werken, kun je ze juist wel nemen. Een banaan nemen voor het slapen gaan, is een fruit die je als enige uitzondering wel kunt nemen. 

Contact

www.devoedingsapotheek.nl 0651988266 of 0206401708